lördag 21 mars 2009

Lure Coursing

Jag har ju inte hunnit berätta om mitt äventyr i söndags! :D
Det var nog bland det roligaste jag har varit med om!
Först åkte jag och Elin med Kicki, alla dom andra hundarna och Oskar var också med.
Vi åkte bilen jättelänge, men jag sov rätt mycket, så det gick rätt fort ändå.

Vi kom fram till ett jättestort fält, och det kom fler och fler människor, bilar och hundar!
Sen hade dom en trasa på fältet, och så stod det två hundar som hölls fast av deras matte eller husse. Det stod en människa uppe på en stege och skrek "håååll i hundarna", vad nu det betyder, och sen åkte trasan iväg och människan på stegen skrek "Talliho", som jag inte heller har någon aning om vad det betyder, men då släppte dom hundarna så att dom sprang efter trasan.
Det såg ut att vara jättekul, och jag fick bara stå i leran och titta på.. Jag skällde och små-ylade mot trasan när jag såg att min syster Poppins gjorde det. Hon hade varit på något sånt här innan sa hon, så hon visste nog hur det skulle gå till, bäst att göra som hon då.

Men sen till slut var det min tur!! :D
Elin ställde sej med mej mellan start-pinnarna, och Kicki stod bredvid och pratade med Elin.
"Håååll i hundarna!" skrek han på stegen, och trasan drog iväg.
Alla hundar som stod och tittade på började skälla, och så skrek han på stegen "TALLiho!" och Elin släppte mej.
Jag tänkte busa lite med trasan, men då drog den iväg ännu fortare bortåt.
Då förstod jag att jag skulle springa efter den!
Ojojoj, vad jag sprang!!! Jag sprang så fort benen orkade, och jag var som en svans på trasan!
runt runt på fältet sprang jag och jagade trasan, och så, äntligen fick jag tag på den! :D
Jag försökte bita i den, men det var något runt min nos som var ivägen... jag försökte och försökte, och även om jag inte riktigt lyckades bita i den så var jag jätteglad! Jag hade ju fångat den! :D Sen kom Elin och Kicki för att hämta mej, och jag följde snällt med, och Elin busade lite med trasan med mej.

Senare fick jag springa en gång till. Då stod Kicki och Flinga bredvid mej och Elin när vi skulla starta, och Flinga sprang med. Fast jag märkte henne knappt. När jag till slut fick fast på trasan så var flinga med där, och då blev jag nästan chockad, för jag hade glömt att hon var med.

Jag hade jätteroligt!!! Här kommer några bilder som Elin tog.
(Fler bilder finns på Elins hemsida: http://jbvaxjo.se/efphoto
Eller direkt till bilderna: http://jbvaxjo.se/efphoto/kodegalleri/index.htm


Andra hundar som sprang, De här av rasen Basenji.





En Afghan




En Saluki




Italienska vinthundar




Oskar håller Müsli och Kicki håller Mattis, som är helt galen xD




Mattis och Müsli springer efter trasan! :D


Elin säjer att hon inte hann ta kort på mej, jag tror det var för att jag sprang så snabt ;)
Undrar om hon vill att jag ska springa saktare nästa gång, så hon kan ta lite bilder..?

Inga kommentarer: